mandag den 16. august 2010

Blåbærlagkage med marcipanovertræk

Til min fødselsdag i år lavede jeg lagkageORGIE til øllene. Denne blåbærsag var en af de absolutte favoritter. Den smager virkelig af blåbær og så er den skide flot og nem at lave!

For at kagen virkelig trækker smag og bundene bliver godt fugtige, skal lagkagen lægges sammen et døgn før den skal spises. Desuden skal bærrene være kolde før de vendes med råcremen, så det skader ikke at starte et par dage før den store dag.

Jeg har valgt ikke at skrive mål på sukkeret og det er simpelthen fordi, jeg synes det skal være op til dig selv. Marcipanen er jo meget sød, så det gør ikke noget, hvis cremen bliver knapt så sød, men smag på det hele undervejs - det er jo det bedste ved madlavning!

Blåbærcreme:


1 ps. blåbær fra frost (de plejer at være 200-300 gram - det tager vi ikke så nøje, men jo mere jo bedre.
1 bære past. æggeblommer (2 blommer)
1/4-1/2 liter piskefløde
1 vaniliestang
sukker
lidt vand

Blåbærmarcipan:

1 kg marcipan
lidt blåbærsirup
flormelis

3 lyse lagkagebunde - gerne hjemmelavede, men jeg brugte en luksuskøbeudgave fra FØTEX og de var ganske fine.

1. Sæt blåbær, den flækkede vanijestang, lidt vand og lidt sukker over at koge. Når væsken er kogt ud af bærrene hældes det hele over i en si over en skål. Lad væsken dryppe fra bærrene et stykke tid, før du hælder siruppen tilbage i gryden med vaniljestangen. Kog siruppen et stykke tid ved svag varme til den er blevet en smule tykkere. Bærrene stilles på køl. Ligeledes med siruppen, som stadig gerne må stå med vaniljestangen i.

2. Pisk æggeblommerne lækre og stive med sukker. Pisk fløden let stiv. Kom først en lille klat fløde i æggesnapsen og vend da æggemassen i resten af fløden. Dernæst vendes de kolde bær i råcremen.

Her kommer vi til at lægge kagen sammen og der kan jeg ikke sige andet end: Har du ikke allerede en justerbar bagering, så få fingrene i én! Jeg købte min hos Skjalm P. for 119 kr.

3. Sammenlægning MED bagering: Klip en stribe bagepapir der kan nå hele vejen rundt om din kage og lidt til og som er lidt højere end din bagering. Læg din nederste bund på et fladt fad, lav en ring med bagepapiret rundt om ringen, så den slutter tæt og juster bageringen, så den passer i størrelsen rundt om. Finten med at bruge bagepapir, er at kagen ikke går i stykker, når du fjerner ringen.

Fordel et par skefulde sirup over bunden inden du lægger en stor klat bærskum på og fordelen den ud i et 1-1,5 cm lag med en dejskraber. Fugt evt. næste bund på undersiden inden du lægger den på. Samme procedure igen og slut af med den sidste bund. Stil kagen i køleskabet i minimum 4 timer og gerne et døgn.

Har du ikke en bagering, kan du måske nøjes med bagepapiret og tape det sammen eller bare lægge kagen sammen på den old fashion way, så bliver den bare ikke lige så flot og høj.

4. Og så til udrulningen af marcipanen! Her er det godt at være to. Riv marcipanen på et rivejern, hæld et par spiseskefulde blåbærsirup over og flormelis. Ælt massen godt sammen og tilføj sirup til farven er som du vil have den og flormelis til marcipanen ikke er så klistret mere. Læg massen mellem to store stykker bagepapir og rul den ud til en stor cirkel på ca. 3-5 mm tykkelse. Den anden person er god at have til at holde fast i bagepapiret, da det kræver knofedt at få marcipanen tynd nok. Vend fladen et par gange, så du er sikker på at bagepapiret ikke folder. Brug den nu eller rul den om noget rundt (en kagerulle eller en vinflaske) og læg den i køleskabet til du skal bruge den. Evt. i en pose så den ikke tager smag fra andre varer i dit køleskab. Tag den dog ud lidt før brug, da den ellers er for kold og hård.

5. Marcipan beklædning: Bare rolig det er ikke svært! Hiv det øverste lag bagepapir af og vend marcipanbetrækket over kagen. Fjern bagepapiret og tryk marcipanen ind til kagen. Læg et lille snit ned langs siden nogle steder og få betrækket til at ligge fladt ind til siderne. Slut af med at skære det overskydende marcipan af.

6. Pyntning af kagen er selvfølgelig op til dig selv. Jeg smeltede lidt hvid chokolade og trak striber henover kagen med et lille sprøjtepose (eller frysepose med et lille hul i). Det overskydende marcipan brugte jeg til at lave marcipanblomster, som jeg lagde i en krans i midten og sluttede af med et blåbær oven på stilkene. En hel lille bryllupskage blev det til.

Nyd den! Jeg laver den igen i næste weekend til min fødselsdag nr. 2 og jeg glæder mig allerede!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar