mandag den 2. august 2010

Melder madlysten tilbage. Middel: Kartoffelkage

Jeg var et stykke tid nervøs for, at mit eksistensgrundlag var forsvundet og begyndte også kraftigt at overveje relevansen af denne blog. Bekymringerne er heldigvis borte; En weekend med min mor kurrerede mig og har budt både på gode, dårlige og lækre madoplevelser. Vi rundede weekenden af med en kartoffelkage af dimensioner fra Gæstgiveriet Sorte Hest på Vesterbrogada lige ved grænsen til Frederiksberg.

Til de der ikke er velbevandrede i konditorkager, kan jeg sige at en kartoffelkage intet har med dens navnebror fra grønsagsriget at gøre. En kartoffelkage er en flødeskumskage af allerbedste slags.

Kartoffelkagen deler som regelt vandene mellem de der er tilhængere af vandbakkelses-bund og de der er tilhængere af lagkagebund. Jeg er blevet opdraget til at tilhøre vandbakkelses-kulten og var faktisk en smule skuffet over at finde, at Gæstgiveriet - et vakseægte konditori - brugte lagkagebunde. MEN jeg æder gerne mine ord og op til flere kartoffelkager. Jeg har aldrig fået en så god kartoffelkage. Forholdet mellem skum og creme var perfekt afbalanceret, marcipanen var udrullet i en perfekt tykkelse, så det faktisk var muligt at spise den med en teske uden at smadre den og den var ikke for sød.

Top karakter til Gæstgiveriets kartoffelkage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar