onsdag den 15. september 2010

Fantastisk (semi-sund) Banankage!

Jeg kan desværre ikke helt tage æren for den her, da jeg blot så på mens min kusine fremtryllede et lille mirakel i mit meget lille køkken.

Jeg kan godt lide banankage, men lavede det før egentlig kun, hvis jeg ikke nænnede at smide for gamle bananer ud. Det er dog fortid nu! Jeg ELSKER den her kage. Lav den med det samme.

Du skal bruge:





180 g mel
180 g sukker
3 æg
3 store bananer eller 4 små, most
90 g smør, stuetemperatur
2 tsk bagepulver
2 tsk vanillesukker
1 knivspids salt
100 g mørk chokolade, groft hakket
ca. 50 g chokolade til pynt, hakket - evt. en blanding af lys, mørk og hvid.

...og gøren sådan med det:

Pisk sukker og smør luftigt.
Pisk derefter æggene i ét af gangen.
Sigt mel, bagepulver, vanillesukker og salt i blandingen og vend det forsigtigt rundt med en dejskraber. Kom derefter bananmos og hakket chokolade i dejen også.

Smør en springform (diameter på 22 cm), hæld dejen i og bag kagen midt i ovnen på 200 grader i 40-70 min. afhængigt af din ovn. Kagen skal være nogen lunde fast, når du stikker i den i midten. Lige så snart kagen er færdig lægger du den hakkede chokolade over kagen, så det kan smelte af varmen. Lad kagen køle af i formen, så den kan sætte sig.

Kagen skal minimum køle i 30 min. inden den nydes som den er eller med en kugle vaniljeis.

mmmm den er god:)

5 kommentarer:

  1. Frederikke Sophie Baastrup19. september 2010 kl. 19.44

    Wow den ser mega god ud! lige noget for mig.

    SvarSlet
  2. Den er mega god,Frede! Har lige spist det sidste fra fryseren:) Jeg satte den bare ind i eftervarmen fra ovnen mens vi spiste hovedret og så var den faktisk tøet op til desserttid.

    SvarSlet
  3. Nu har jeg bagt den to gange og den er intet mindre en fantastisk!:) Jeg har dog en lille ting der gør den endnu bedre:) Hvis man bytter 100g hvedemel ud med 100g malede havregryn, bliver den virkelig virkelig god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften:)

      Tusind tak for ros og tips! Det vil jeg prøve næste gang.

      Hilsen Katja

      Slet
  4. Den skal jeg lave. Tak for opskrift : D

    VH Hanne

    SvarSlet