onsdag den 1. september 2010

Lider du også af spiseforvirring?

whoseating.dk
Marie Steenberger arbejder ikke med spiseforstyrrelser, men med spiseforvirring. Et ord der som begreb er helt nyt for mig, men hvis betydning jeg bestemt kan nikke genkendende til. Spiseforvirring er at spise af lyst og ikke af sult, hvorved kroppens naturlige evne til at mærke sult ødelægges.


 Jeg indrømmer blankt, at jeg hører til den gruppe af mennesker, der oftest spiser på klokken og ikke på mavefornemmelsen. Når klokken nærmer sig 12, spiser jeg frokost. Når klokken nærmer sig 19, spiser jeg aftensmad. Om jeg er sulten, når jeg gør det? Ikke altid, men klokken er jo spisetid! Jeg har en stor appetit og føler sult ca. hveranden time, hvilket jo passer fint ind i eksperters råd om at indtage omkring 6 små måltider om dagen, men ved de store måltider er jeg tilbøjelig til at spise selvom jeg ikke er sulten.

 Dette kaldes spiseforvirring og er hvad Marie Steenberger skriver om i bogen 'Slank dig let - Bryd tankemønstret og få succes med dit vægttab', som er skrevet i samarbejde med psykolog Camilla Holst. Jeg stødte på Marie Steenberger og begrebet spiseforvirring i Cofocos nye madmagasin COPENHAGEN FOOD, hvor Marie Steenberger kommer med en påstand om at 99 % af Danmarks befolkning lider af spiseforvirring. Om det er sandt eller ej, ved jeg ikke, men ser jeg på mig selv og min omgangskreds, tror jeg ikke, det er skudt helt ved siden af.

 Kan fedme og overvægt kureres hvis vi lærer at lytte til vores krops signaler igen? Som Marie Steenberger siger i artiklen, er det næsten umuligt, at proppe mere mad i en baby der ikke er sulten. Det skyldes at babyen stadig er i stand til lytte til den mekanisme i kroppen, der sender hormoner afsted til hjernen, når den er sulten og igen når den er mæt. En mekanisme mange voksne ikke kan "hører" længere, fordi vi ofte spiser bare fordi vi har lyst til mad og ikke fordi vi mangler mad. Det kræver derfor en indsats, hvis vi skal lære at lytte til kroppens signaler igen. Til gengæld kan vi for altid lægge slankekurer og kampen med de ekstra kilo på hylden, hvis det lykkes for os, siger Marie Steenberger.

 Det er et enormt spændende og meget tankevækkende emne. Jeg vil selv undersøge mere om det og vil meget gerne høre input fra jer. Lider du af spiseforvirring?

2 kommentarer:

  1. Åh ja, jeg lider i dén grad af spiseforvirring.
    Enten spiser jeg på klokken, som du skriver om, eller også så lader jeg mit blodsukker falde heeeelt ned, så jeg er irritabel og utilpas før jeg så spiser - og så spiser jeg derfor ofte for meget, fordi der jo går de dér 15-20 minutter til man kan mærke at man er mæt.......

    Jeg er nu gået i gang med at huske mellemmåltider, og har indkøbt økologiske nødder som jeg kan ta' en håndfuld af to gange dagligt, for at holde blodsukkeret stabilt....Men altså, det er sgu svært.

    Måske man skulle købe den bog!

    SvarSlet
  2. Jeg tænker selv at give den et læs. Ikke for at slanke mig, men bare for at blive lidt klogere på min egen krops signaler. Men vi ved jo begge hvordan min økonomi har det, så venter liiiige til næste måned:) Den koster 250 kr.

    SvarSlet