mandag den 6. september 2010

Ravioli med parmaskinke i castellosauce


Jeg bryder mig ikke eget om købe-ravioli, hvor man ikke kan vide sig sikker på, hvad der egentlig er inde i dem. Hjemmelavede ravioli derimod er jeg stor fan af.

Denne opskrift kom til verden på en indkøbstur til FØTEX. Oftest finder jeg på nye opskrifter, mens jeg går op og ned ad gangene i et indkøbscenter og lader mig inspirerer.

Ravioli med parmaskinke i castellosauce er ikke en dyr ret, men man skal alligevel i et nogenlunde velassorteret supermarked for at være sikker på at få alt.

Sådan gør du til 2 personer:




Pasta:
200 gram pastamel
2 æg
2 tsk. oliven olie
1 stor tsk. salt.

Jeg plejer bare at hælde melet i en skål, slå æggene ud over og røre dem ud i melet med en gaffel. Når al væden er rørt ud i melet, samles dejen på bordet. Pak dejen i film og læg den i køleskabet i en times tid.

Skal du gøre det efter ægte italiensk fremgangsmåde, skal det hele forgå på bordet, hvor du bruger melet som en slags skål, men det her fungerer fint for mig.


Fyld: 
250 gram ricotta 
75 gram parmaskinke 
50 gram solsikkekerner 
en håndfuld frisk basilikum 
salt, peber og evt. lidt revet citronskal - ikke for meget!

-Parmaskinken steges eller grilles til den er helt sprød, køler af et øjeblik og hakkes da fint. 
-Solsikkekerner ristes på panden til de er let gyldne. 
-Basilikum hakkes og alt blandes i en skål med ricottaosten.

Ravioli: 1 sammenpisket æg.

-Find din pastamaskine frem og lav den første lange pastaplade - pastaen skal være så tynd som muligt. Hvis du ikke ligger inde med en sådan maskine, kan du bruge den gode gamle kagerulle, men pastaen må ikke være mere end 1 mm, ellers bliver konsistensen ikke særligt god. 
-Læg pastapladen på bordet, del den i lige store kvadratiske stykker.
-Placer en teske ricotta-fyld i midten af hver kvadrat, pensel med en lille smule æg hele vejen rundt i kanten.
-Fold dejen over fyldet - ventre hjørne mod venstre hjørne, højre mod højre - pres dejen sammen fra kanten ind til fyldet fra den lange side, pres derefter uden om fyldet op langs siderne, så det sidste luft kommer ud inden raviolien er helt lukket. 

Der må ikke være luft i raviolien, da den da kan risikerer at gå op under kogning. 

-Skær hver ravioli til og pres kanterne godt sammen og gerne lidt tynde.
-Kog dem i rigeligt, saltet vand. De skal have lidt længere end almindelig frisk pasta, men ikke mere end 3-5 min. Tag en op undervejs og smag på sagerne.

Sauce:
1/2 pk. blå castello
1 lille rødløg
1/4 liter piskefløde eller madlavningsfløde
2-3 dl mælk
salt, peber, tørret chili og evt. lidt muskat.

-Snit løget og svits det i en smule olie i en kasserolle.
-Kom castelloen ved og lad den smelte sammen med løgne.
-Hæld fløden over, krydder og hæld lidt mælk ved alt efter hvor tyk du vil have saucen. Regn med at den tykner en del, når den tages af varmen. HVis du som jeg er tosset med blå castello, så brug mere end en halv pakke.

Jeg serverede raviolien med friske tomater og en smule avokadoolie - Bon appetit! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar