onsdag den 19. oktober 2011

Sous vide - hjemmeudgaven #1

I dag får jeg to af mine søstre og far til middag. I den anledning har jeg besluttet at kaste mig ud i at tilberede bøffer sous vide - dvs. i vandbad.

Egentlig foregår sous vide i et tempereret kar, hvor kødet er vakuumpakket i plastik, men da jeg har hverken det ene eller det andet, bliver min version knapt så high tech.

Jeg har købt et digitalt stegetermometer, som jeg har bundet fast på håndtaget af min største gryde, så spidsen er cirka i midten af gryden. Gryden er fyldt med vand, som hele tiden skal være ca. 60 grader varmt.


Bøfferne ligger jeg i hver deres frysepose, suger luften ud og binder en stram knude på, så vandet ikke kan trænge ind til kødet.

Poserne kommer i gryden og stegetermometeret sættes til 61 grader. Når det bipper slukker jeg for blusset og sætter termometeret til 59 grader. Når det bipper tænder jeg for blusset igen og sætter det til 61 grader. Når det bipper slukker jeg og sætter det til 59 grader. Og sådan fortsatter jeg i to timer, indtil jeg er sikker på at bøfferne er 60 grader hele vejen igennem, hvilket svarer til en medium bøf. Vandet holder forholdsvist godt på varmen, så man behøver ikke rende ud i køkkenet hele tiden.

Til slut tager jeg bøfferne ud af poserne, tørrer dem og steger dem kort på hver side på en meget varm pande, så de får en smule stegeskorpe.

Resultatet skulle gerne være smør-møre bøffer, der er jævnt rosa hele vejen igennem.

Til bøfferne har jeg lavet en pommes anna og en lækker rucola-salat med friske figner, karmeliserede mandler med lidt chili og en god blåskimmelost.

Desserten står på hindbærgrød med vanilje og balsamico lagt i lag med sukkerristede havregryn og flødeskum vendt med lidt creme fraiche, som til sidst er pyntet med små kyskager.

Jeg glæder mig til at se resultatet! I hører nærmere...

Ps. Læs hvordan det gik her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar