torsdag den 20. oktober 2011

Sous vide - hjemmeudgaven #2


Og så blev det dagen efter sous vide - hjemmeudgaven #1. Bøfferne blev lækre, men jeg har også noteret mig nogle ting, jeg vil gøre andeledes næste gang.

Da jeg, efter lidt over 2 timer, tog poserne op af vandet, lå der en del saft i dem. Det var tydeligt at mærke den helt specielle tekstur kødet havde fået og de så - for at være helt ærlig - ikke specielt indbydende ud, da de lå der helt grå og kiggede op på mig.


MEN jeg klippede dem ud og tørrede dem godt, inden jeg gav dem et par sekunder på hver side på en meget varm, tør pande.

Smagen var meget intens, farven var ensartet hele vejen igennem og teksturen var nærmest blød.

Næste gang vil jeg give dem lidt mindre tid i vandet og holde vandet på 58 grader i stedet for 60 grader. Og så vil jeg brune kødet af, inden jeg putter det i poser og vandbad næste gang.

Det tog sin tid og jeg rendte en del mellem køkkenet og stuen. Men efterhånden fandt jeg ud af, at når uret bippede på 61 grader og jeg slukkede for blusset, skulle jeg derud og tænde igen cirka 7-8 minutter efter, for så lang tid tog det for vandet at falde til 59 grader.

Jeg skal prøve det igen - næste gang måske med en svinemørbrad...

Prøv det af! Det er ganske nemt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar