tirsdag den 4. september 2012

Marengsbund med marcipan, bær og flødeskum


Min tante kalder den for Katja-kagen. Oprindeligt fik jeg opskriften af min venindes mor, som serverede den til en fødselsdag for mange år siden. Jeg har valgt at lave dobbeltportion, der passer til en bradepande.

Det er den nemmeste kage i verden og den slår altid kegler, fordi den er både flot og lækker. Bunden kan sagtens laves dagen inden, du skal bruge kagen. Fløden kan også sagtens piskes et par timer i forvejen, så du skal bare samle kagen lige inden den skal serveres. Super nemt!

Til en almindelig bradepande skal du bruge...
4 dl æggehvider
1/2 tsk eddike
400 gram flormelis
500 gram marcipan

Friske bær (så mange du kan få fingrene i)
1 liter fløde
Kornene fra én vaniljestang
Flormelis til pynt

Det kan være en fordel at dele opskriften i to, da 4 dl æggehvider fylder ret meget, når de piskes. Følgende fremgangsmåde er for hele portionen.

Sæt ovnen på almindelig ovn og 150 grader. Beklæd en bradepande med bagepapir - også gerne op ad siderne.


Pisk æggehviderne stive med 200 gram flormelis og eddike. Vend de sidste 200 gram flormelis i massen, når denne er stiv og riv marcipanen direkte ned i marengsmassen og vend den i også.


Vend massen ud på bradepanden og fordel den, så den bliver ca. 1,5 cm over det hele.

Har du valgt at dele opskriften i to, gentager du bare dette punkt med halv opskrift og samler delen i bradepanden.

Bag bunden til den er fast (40-60 min.) og lad den køle af i bradepanden. Jeg serverer kagen i bradepanden. Du kan selvfølgelig også vælge at servere den på et fad, evt. halveret.


Pisk fløde og vaniljekorn til en let skum og fordel flødeskum på marengsbunden - helt ud til kanterne, så alle stykker er lige sjove.

Fordel de skyllede og tørre bær over kagen, så de ligger jævnt fordelt på flødeskummen. Jeg brugte jordbær, blåbær, brombær og hindbær sidst.

For at give kagen et flot finish "støves" den med flormelis med en si. Velbekomme!


Tip: 1/2 eller 1/3 af fløden kan erstattes med græsk yoghurt. Så bliver kagen knapt så sød og en lille smule sundere.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar